Reorganisatie van een schooldomein, waarbij een deel van de nieuwe school wordt gefinancierd door een private ontwikkeling.
Het Gemeenschapsonderwijs beschikt in Sint-Pieters-Leeuw over een schooldomein van 2 ha, bestaand uit een aantal typische, verouderde paviljoengebouwen gebouwd in de jaren zestig. Een compactere nieuwbouw en een reorganisatie van de speelplaatsen maakt dat de school een deel van dit domein niet meer nodig heeft. Gezien de stedenbouwkundige bestemming van woongebied is residentiële ontwikkeling alvast mogelijk.
In de PPS werd gevraagd om naast de bouw van een nieuwe basisschool ook een kinderdagverblijf en een polyvalente zaal te voorzien. De kostprijs hiervan kon deels worden gerecupereerd door de mogelijkheid om ook op deze site woningen te voorzien. De inplanting en het concept van zowel het publieke als private programma werd overgelaten aan de private partij. Hierbij werd wel gevraagd maximaal rekening te houden met het functioneren van de school tijdens de bouwfase.
Midden 2010 werd de procedure opgestart, waarbij een jaar later het bafo (best and final offer) werd ingediend. Nog een half jaar later werd de voorkeursbieder geselecteerd waarmee begin 2013 het samenwerkingscontract werd ondertekend. Midden 2013 werd de verkavelingsaanvraag ingediend. Na het bekomen van de nodige stedenbouwkundige vergunningen startten in 2014 de bouwwerkzaamheden op. Teneinde de tijdelijke huisvesting te beperken, wordt eerst de nieuwe school gebouwd, waarbij na ingebruikname alle oude gebouwen kunnen worden gesloopt en de nieuwe woningen gebouwd.
In het weerhouden voorstel werd enerzijds gezocht naar een manier om de school zo veel mogelijk te laten functioneren tijdens de bouwfase. Anderzijds probeerde men ook te komen tot een bepaalde vorm van scheiding tussen de woningen en de school. De appartementen vormen de wanden van de speelplaatsen en onder een van de gebouwen komt ook het kinderdagverblijf. Er komt ook een publiek plein en een speelweide die zowel door de school als de omwonenden kunnen worden gebruikt.